Programy realizowane w Przedszkolu Nr 5 w Tychach

w roku szkolnym 2018/2019

Program wiodący:

          „Rozwój – Wychowanie – Edukacja” to tytuł Programu Wychowania Przedszkolnego autorstwa Anny Stalmach - Tkacz i Kariny Muchy, w oparciu o który planowana jest praca dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawcza w naszej placówce. Program ten łączy w sobie założenia wynikające z rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym z założeniami przyjętymi w obowiązującej podstawie programowej i sposobami uczenia się określonymi na podstawie badań w Polsce i na świecie.

Program wychowawczy z elementami profilaktyki

          Jest to program dostarczający  dzieciom wzorców właściwego postępowania, utrwala dobre nawyki, doskonali umiejętność przyswajania wiedzy, zapoznaje z regułami odpowiedniego, bezpiecznego i kulturalnego zachowania.

 

Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwojowym wychowanków powstało w naszym
przedszkolu szereg programów rozszerzających treści zawarte
w Programie Wychowania Przedszkolnego i podstawie programowej.

 

„Program adaptacyjny” – tworzenie sytuacji umożliwiających  szybką i łatwą adaptację dzieci w grupie przedszkolnej (grupa „Pszczółki”).

„Zajęcia ruchowe  z wykorzystaniem elementów KLANZY” -  wspieranie wielokierunkowej aktywności dzieci poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze ich rozwoju  (grupa „Biedronki”).

„Podróże małe i duże ” – rozbudzanie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi, mającego na celu kształtowanie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur (grupa „Biedronki”).

„Nasz teatrzyk” –  umożliwianie dzieciom zdobywania doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym poprzez małe formy sceniczne (grupa „Kotki”).

„Mały plastyk”  – rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej potrzebnej do nauki pisania poprzez działalność plastyczną (grupa „Kotki”).

„W świecie barw” –  rozwijanie u dzieci uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonej wrażliwości twórczej (grupa „Skrzaty”).

„Badam, doświadczam, eksperymentuję” – rozwijanie poznawczej aktywności dzieci w oparciu o doświadczenia, zabawy badawcze i obserwacje przyrodnicze (grupa „Skrzaty”).

„Jestem sobie przedszkolaczek” – tworzenie sytuacji i warunków umożliwiających dzieciom szybką i łatwą adaptację w nowym środowisku społecznym (grupa „Smerfy”).

 „Tanecznym krokiem przez Polskę” -  zapoznanie dzieci z  wybranymi układami tańców polskich (grupa „Smerfy”).

„W świecie emocji” –  rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci (grupa „Gumisie”).

„Powietrze, ogień, woda, ziemia  –  poznajemy cztery żywioły” - zbliżenie dzieci do świata przyrody oraz nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt (grupa „Motylki”).

„Przyjaciele przyrody” –  rozbudzanie  zamiłowanie do przyrody poprzez bezpośredni kontakt z nią oraz aktywny udział w akcjach na rzecz środowiska przyrodniczego (grupa „Kubuś Puchatek”).

„Pan Alfabet zaprasza…” – wspomaganie dziecka w zakresie nabywania umiejętności czytania i pisania (grupa „Kubuś Puchatek”).

Inne:

Nasza placówka bierze udział w:

  • Projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich „Szkoła kompetencji – województwo śląskie”. Celem projektu jest podniesienie kompetencji przedstawicieli kadry kierowniczej szkół w zakresie zarządzania szkołami, w szczególności w zakresie wspomagania, ukierunkowanego na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
  • Projekcie „Przedszkole młodych patriotów”, którego celem jest krzewienie wśród dzieci postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego.
  • Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Piękna Nasza Polska Cała”, który jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. Rocznicę Odzyskania Niepodległości.
  • Ogólnopolskim programie „Kubusiowi przyjaciele natury” związanym z tematyką ekologii, dbania o przyrodę, aktywnego wypoczynku i ruchu.
  • Wojewódzkim projekcie „Klub zdrowego przedszkolaka”, którego głównym celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia w placówkach przedszkolnych. Zajęcia w ramach projektu dotyczą zagadnień:
    - prawidłowego odżywiania i aktywności fizycznej („Żywienie na wagę zdrowia”);
    - higieny rąk i profilaktyki chorób zakaźnych („Szkoła czystych rąk” i „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana”);
    - promieniowania słonecznego („Brązowo, ale czy zdrowo? unikania zanieczyszczeń powietrza, zwłaszcza dymu papierosowego („Czyste powietrze wokół nas”).
  • Programie „Szkoła promująca zdrowie” – zgodnie z wymogami programu podejmujemy starania, aby otrzymać certyfikat.
    Szkoła promująca zdrowie” to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
    - systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
    - wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
  • „Zawsze bezpieczni” program, w ramach którego dzieci dowiadują się jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami - w realnym świecie oraz w Internecie, a także gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.

  

 

Programy realizowane w roku szkolnym 2017/2018

 Program wiodący:

W Przedszkolu nr 5 pracujemy w oparciu o program edukacji przedszkolnej  „Zabawy z porami roku“, którego autorkami są  I. Lewkowicz i A. Tworkowska-Baraniuk. Program stanowi uszczegółowienie podstawy programowej i ukierunkowany jest na wspomaganie wielostronnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego wiekiem.

Program wychowawczy z elementami profilaktyki

Program ten realizowany jest przez dostarczanie dzieciom wzorców właściwego postępowania, utrwalanie dobrych nawyków, uczenie i zapoznawanie z regułami odpowiedniego, bezpiecznego, kulturalnego zachowania.

Nauczycielki naszego przedszkola prowadzą działania, które poprzez rozszerzenie treści ustalonych w podstawie programowej pozytywnie wpływają na rozwój naszych wychowanków w różnych jego sferach.

„W przedszkolu miło spędzam czas” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego umożliwiające  szybką i łatwą adaptację w nowym środowisku – w grupie przedszkolnej (grupa „Biedronki”).

„Pędzlem malowane” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego wspierające rozwój uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzone możliwości twórcze poprzez różnorodne działania plastyczne (grupa „Biedronki”).

„Nasz teatrzyk” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego umożliwiające dzieciom zdobycie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym poprzez małe formy sceniczne (grupa „Kotki”).

„Kocia przygoda z origami” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego mające na celu wspieranie rozwoju uzdolnień artystycznych z wykorzystaniem techniki orgiami płaskiego z koła (grupa „Kotki”).

„Z muzyką, tańcem i śpiewem” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego wspierające rozwój ruchowy i uzdolnienia artystyczne dzieci (grupa „Kotki”).

„Słowa, dźwięki i piosenki” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego mające na celu wspieranie rozwoju mowy i rozbudzanie aktywności słownej (grupa „Skrzaty”).

„Poznajemy Polskę – wymiana pocztówkowa” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego mające na celu zachęcanie do poznawania własnego regionu i przedszkola, poznawania innych miejscowości oraz kultury i tradycji ich mieszkańców (grupa „Skrzaty”).

„Eksperymentujemy i odkrywamy” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego mające na celu rozbudzanie aktywności poznawczej u dzieci (grupa „Smerfy”).

„Zawsze bezpieczni” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego mające na celu dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa, dostosowanej do możliwości poznawczych dzieci 5- i 6-letnich (grupa „Gumisie”).

„Wesoły alfabet” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego mające na celu wspieranie przygotowań do nauki czytania (grupa „Motylki”).

„Małe – wielkie uczucia” – rozszerzenie programu wychowania przedszkolnego mające na celu wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci (grupa „Motylki”).